Googles Intelligente Installationer (Fagfolk)

Dette blogindlæg er primært målrettet fagfolk i branchen, der har berøring med intelligente elinstallationer. Der findes et særskilt emne, der henvender sig mere til private forbrugere – dette kan læses her. Derudover understreges det, at Google ikke har udtalt sig om deres planer med opkøbet, hvorfor nedenstående alene er en vurdering. Blogindlægget har til hensigt at oplyse om både fordele og eventuelle faldgruber ved den anførte løsningsmodel.

Hvad er nyt?

Siden Google I/O for nogle år siden, har mine venner, bekendte og kolleger i branchen hørt mig nævne, at jeg havde en idé om at Google på et tidspunkt ville gå ind i branchen for bygningsautomation, og at det ville lægge branchen under et stort pres. Dengang var det mest af alt en fornemmelse, om at det var det område der lå næst på Googles vej, men nu har Google købt Silicon Valley virksomheden Nest, som laver intelligente røgalarmer, termostater, osv., hvilket altså bekræfter, at Google vil gå ind i markedet for bygningsautomation – antageligvis ganske aggressivt, da deres køb jo gerne skal forrentes.

Nests klart mest populære produkt er denne termostat.

Nests klart mest populære produkt er denne termostat. Det er vel ikke helt forkert at sige, at den er lidt mere “lækker” end det, branchen tilbyder forbrugeren i dag.

Hvordan vil Google lave Intelligente Installationer?

Måske har du hørt begrebet “Internet of Things”, hvor filosofien er, at alt i hjemmet kobles direkte op til internettet, og så kan udveksle oplysninger med hinanden. Det har nogle fordele, f.eks. fri kommunikation imellem komponenter (emfanget kan tale med komfuret, køleskabet med fryseren) og så videre. Det giver selvfølgeligt nogle nye muligheder (automatisk regulering af udsugningsmængden, påmindelser hvis beboeren har glemt at tage stegen til festen i aften op af fryseren – i de to eksempler fra før). Det giver også mulighed for at alle ting kan snakke direkte med internettet – på godt og ondt. Som en intelligent installation er i dag, skal man jo give installationen “lov” til at snakke med en fysisk komponent. Hvis den ikke er der, så er der ingen forbindelse til internettet, og selv hvis der er en forbindelse, er man jo til nogen grad herre over, hvilke oplysninger der sendes ud.

Hvorfor bruger Google 17 mia. kr. på købet af Nest?

For Google er området attraktivt, fordi Google i forvejen har en del tjenester, hvor styringen af fysiske komponenter er den næste logiske følge. F.eks. har Google produkterne Maps og Now (søgning og et forsøg på at levere oplysninger inden du vidste, at du havde brug for dem). De er alle integreret med den “gode, gamle” Google søgning, og med hinanden. Eksempelvis fortæller Google Now, når du er på arbejde, at du har X antal minutter til du er hjemme, hvis du kører nu – helt automatisk, fordi Google ved, at du ikke er hjemme, og at et sted du opholder dig i dagtimerne nok er dit arbejde. En naturlig følge er jo, at din garageport åbner automatisk, når du nærmer dig dit hjem. Eller at hjemmesimulering starter, når du forlader landet, eller har været hjemmefra mere end X antal timer. Google vil næppe blive den eneste aktør – eksempelvis vil Apple sandsynligvis også ønske en bid af kagen, da både Google og Apple prøver at opnå den eftertragtede status som din personlige assistent (som du fortæller alt). Tænk blot på Apples Siri, som du kan bede om at “spille en sang med en given kunstner”, eller spørge “hvordan er vejret?”. Den næste logisk følge er jo, at du siger “væk Christine for mig”, og så tændes lyset langsomt på datterens værelse.

Kan Google levere nogle gode løsninger? Og er alt godt?

Der er ingen tvivl om, at Google har forudsætningerne for at lave nogle rigtigt interessante produkter, og at det kan bringe bygningsautomation til masserne – særligt i USA, hvor man anser bygningsautomation for luksus, der hører til i store palæer og villaer. Det er utroligt positivt, at flere kan få glæde af disse systemer, og at de (måske) langt om længe kan begynde at opføre sig intelligent – det kan installationerne i dag jo kun, hvis man har den rette til at programmere dem, og det er sjældent at programmeringsopgaven bliver løst med omtanke, så installationen gør noget for brugeren. I dag er der nærmere tale om en automatisk installation, end en intelligent installation. Det arbejder Controel jo meget på at få lavet om på, og set i det lys er det en positiv udvikling fordi Googles løsning kan inspirere en hel branche, særligt producenterne, til at oppe sig at begynde at realisere mulighederne.

Det giver imidlertid også nogle helt nye problemstillinger. Der er jo ingen hemmelighed, at Google lever af data. At vores adfærd på nettet bliver sporet er vi desværre ved at være vant til. Denne hjemmeside benytter ingen sporing af sine brugere overhovedet, men den må også høre til fåtallet. Men forestil dig følgerne af, at virksomheder verden over får adgang til alle data i dit liv. Er vi klar til det? Hvem kommer i dit hjem? Hvad spiser du? Hvornår spiser du? Hvilket mærke foretrækker du i toiletpapir? Hvor mange ark bruger du på et gennemsnitligt toiletbesøg? Er du god til at børste tænder? Sveder du meget, når du sover? For mit vedkomne er jeg slet ikke i tvivl om, at den slags teknologi overhovedet ikke skal ind i mit hjem – men er den gennemsnitlige borger det? Og er den gennemsnitlige borger parat til at tage et skridt på vejen mod skrækscenariet om, at ens liv nærmest styres af computere, virksomheder og datamængder – ved ganske enkelt at påvirke vores bevidsthed fra barns ben med ting, der skønnes at (burde) have vores interesse?

Der kan selvfølgeligt også være sikkerhedsproblemer – hvis dit køleskab, din mikrobølgeovn, din vaskemaskine og dit toilet alle har dine kreditkortsoplysninger lagret, kan du så regne med at samtlige producenter i verden drager tilstrækkelig omsorg for, at netop deres produkt ikke bliver det, der kompromitterer din sikkerhed? Og kan du regne med, at alle svagheder/sårbarheder er kendte? Der kan jo ske et enormt misbrug, som man først opdager efterfølgende. Og hvad med dig selv? Bliver du det svage led? Kan du nikke genkendende til, at dit kodeord ikke altid er 3#fTW5yjgAA9Uu4a# ? Lad os eksempelvis antage, at dit kodeord er noget simpelt, du selv kan huske – så kan det måske gættes i relativt få forsøg. Overkommeligt, hvis nogen så kan skrive noget, du ikke mener, på din Facebook væg, eller slette dine mails. Uoverskueligt, hvis nogen kan følge din gøren og laden, vente på en oplagt lejlighed, bede huset om at komme ind, tømme det for værdier i ro og mag og ovenikøbet lænse din konto ved at bestille endnu flere ting på nettet til levering et andet sted. Det er selvfølgeligt surt at komme hjem fra ferie til et indbrud – men hvad, hvis dine penge også er væk? Og hvis alle køb er foretaget med dit kort og din autorisation? Jo, man kan forestille sig at det også bliver nemmere at spore tyveknægte, men omvendt er det jo næppe sådan, at lyssky elementer frivilligt indvilliger i denne overvågning.

Men med pessimist-brillerne på, er der ingen tvivl om at den mest dyrebare ressource, virksomheder kan få, er nøjagtige data om deres brugere. Alle de konklusioner, der kan udledes, hvis tusindvis af hjem på den måde kan overvåges, er uhyggelige. Og med de verserende sager om NSA, den amerikanske efterretningstjeneste med ansvaret for den nationale sikkerhed, er der ikke langt til at forestille sig, at et firma i USA kan komme til (ufrivilligt eller frivilligt) at skulle aflevere disse data på anmodning fra NSA. Det lyder måske ikke så farligt, men tænker man fremad ville det jo være logisk at man installerede indbyggede højttalere og mikrofoner i alle rum til automatisk lydstyrkeregulering af musik, m.v. afhængigt af støjniveau i rummet, samt til at hvert rum kan fungere som håndfrit sæt for din mobil. Men dermed er der jo også en kilde til at optage alt, og behandle det, man mener måtte være mistænksomt. Da NSA allerede har lov til at indsamle oplysningerne først, og først spørge om lov hvis de vil bruge dem (de skal spørge en domstol, der aldrig har sagt nej), så er det nok ved at være passé, med at sige “Det har jeg aldrig sagt.”

Konklusion

Det vil nok være et sikkert væddemål, at satse på at Google inden for meget få år kan præsentere nogle revolutionerende produkter, der virkeligt har fat i noget af det rigtige, når det kommer til intelligent adfærd. Der er ingen tvivl om, at med alle de data Google har, og med al den integration, de kan præstere, er det en relativt lille opgave for Google at lave produkter, der taler til forbrugeren. Det betyder også, at barren bliver hævet for, hvad man forventer af en intelligent installation, og det stiller klart større krav til programmøren af intelligente installationer. Det, at tingene virker, er ikke målstregen. Det skal også virke godt og meningsfuldt.

Hvornår sker det? Og hvad kan man gøre?

Man skønner, at denne udvikling vil gå rigtig stærkt, også langt stærkere end tidligere teknologiskift (eks. vinyl => CD). Derfor er det en rigtig god idé (efter min mening) om branchen allerede nu anerkender udviklingen, og ikke blot ser passivt til mens deres eksistensberetigelse fjernes, men i stedet være fremme med, hvad det er de eksisterende systemer kan gøre bedre.

I alle tilfælde, så må man sætte sig ind i, og forstå, hvad denne udvikling handler om – for den mest ærgerlige situation er da, hvis man skal stå og sige “det har jeg aldrig hørt om”. Dét håber jeg, at dette blokindlæg har hjulpet lidt på, og så er du i øvrigt velkommen til at komme med din mening i kommentarfeltet, eller kontakte Controel, hvis du har brug for uddybende oplysninger om denne udvikling i branchen.

Derudover ville det optimale jo være, om producenter og leverandører også greb lidt op i sig selv og sine produkter. Så længe der er et stort spæn mellem brugernes ønsker og løsningerne, er det nemt at overtage et marked fuldstændigt. Selvom mange løsninger til intelligente installationer primært sælges til erhvervsejendomme og institutioner, udelukker det ikke at det private marked bliver rigtig mange penge værd på sigt – penge man går glip af, hvis ens løsning ikke leverer varen.

Udgivet i Ikke kategoriseret Mærker: , , , , , , , , , , , , ,
0 kommentarer til “Googles Intelligente Installationer (Fagfolk)
1 Pings/Trackbacks for "Googles Intelligente Installationer (Fagfolk)"
  1. […] Udgivet den 17. januar 2014 af Nicolai Eggert — Ingen kommentarer ↓ Dette blogindlæg er primært målrettet private forbrugere. Der findes et særskilt emne, der henvender sig mere til fagfolk – dette kan læses her. […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>



Controel rådgiver hele elbranchen om intelligente bygningsinstallationer, og så sponsorerer og vedligeholder Controel denne blog.

Kig forbi Controel

Følg med IBI Bloggen

Tilmeld dig IBI Bloggens nyhedsbrev.